TERKINI

Ekspo produk halal terbesar di Malaysia, MIHAS yang pastinya menjanjikan pameran yang sangat bermanfaat bagi industri halal. Jangan lepaskan peluang.

ACARA

WHF 2011 mengumpulkan sekian ramai mereka yang terlibat dengan industri halal bagi bertukar pandangan dan berbincang. Ayuh berforum.

PAKATAN

Peribahasa ada berbunyi "Bulat air kerana pembentung, bulat kata kerana muafakat" justeru usaha semua pihak diperlukan dalam mendepani isu halal.

MAKANAN

"You are what you eat" Sudah pastikan halal?.

PESANAN

Peringatan bersama buat kita yang sentiasa lupa dan alpa

>
Photobucket

Sunday, February 27, 2011

JAKIM: 366 Hotel, Resort Disah Halal


PUTRAJAYA, 23 Feb — Sebanyak 366 hotel dan resort di seluruh negara telah menerima Sijil Pengesahan Halal Malaysia setakat ini, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom.
Beliau berkata daripada jumlah itu, 77 sijil dikeluarkan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) manakala 289 lagi dikeluarkan Jabatan Agama Islam Negeri-Negeri (Jain).
“Daripada 366 hotel dan resort tersebut, 273 buah iaitu 74.59 peratus adalah hotel bertaraf tiga hingga lima bintang, 53 buah atau 14.48 peratus bertaraf satu hingga dua bintang, manakala 40 buah iaitu 10.93 peratus hotel bajet yang ada perkhidmatan sajian dan resort yang ada perkhidmatan sajian tanpa penginapan,” katanya kepada pemberita, di sini hari ini.
Jamil Khir sebelum itu menyampaikan Sijil Pengesahan Halal Malaysia kepada Hotel Pullman dan Hotel Thistle.
Berdasarkan rekod, terdapat 1,574 hotel dan resort di negara ini yang berdaftar dengan Kementerian Pelancongan, yang mana 412 adalah bertaraf tiga hingga lima bintang.
Jamil Khir berkata kesemua 412 hotel bertaraf tiga hingga lima bintang itu disasar memiliki sijil halal menjelang akhir tahun ini.
Jakim dan Jain kini menjalinkan kerjasama dengan Kementerian Pelancongan, Persatuan Hotel Malaysia (MAH) dan Persatuan Pemilik Hotel Malaysia (Maho) untuk mencapai sasaran tersebut, katanya.
“Sijil ini juga merupakan salah satu strategi pemasaran kerana ia dapat menambahkan keyakinan pelanggan termasuk pelancong terutama dari Timur Tengah.
“Ini kerana pakej halal ini bukan sahaja mengenai bahan yang digunakan dalam sesuatu makanan, tetapi juga proses penyediaan makanan tersebut dari mula sehingga akhir termasuk dari segi penyimpanan dan kebersihan,” katanya.
Jamil berkata semua hotel dan resort yang ingin mengadakan program berbuka puasa pada bulan Ramadan juga perlu mempunyai Sijil Pengesahan Halal Malaysia.
Maklumat lanjut berkenaan pensijilan halal Jakim serta senarai pemegang Sijil Halal Malaysia yang dikeluarkan oleh Jakim dan Jain boleh didapati di portal halal Malaysia di www.halal.gov.my, katanya. — Bernama

Hanya 2 Logo Halal Diiktiraf

Logo Halal JAKIM

Logo Halal Jabatan Agama Islam Negeri


SEREMBAN 17 Feb. - Hanya dua jenis tanda halal yang diiktiraf oleh kerajaan negeri iaitu logo Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dan logo yang dikeluarkan oleh jabatan agama Islam negeri-negeri.

Jurucakap Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Sembilan (JHEAINS) berkata, terdapat juga logo halal antarabangsa yang telah mendapat akreditasi Jakim dan boleh dijadikan panduan oleh umat Islam di negeri ini ketika membeli atau menggunakan sesuatu produk atau perkhidmatan.

Selain daripada logo-logo berkenaan, katanya, umat Islam boleh mengelak daripada membeli barangan yang mempunyai tanda halal yang dipertikaikan sebagai jalan terbaik ketika berdepan dengan masalah untuk menentukan kesahihan sesuatu produk atau perkhidmatan.

"Sebagai langkah proaktif, umat Islam boleh menyemak status halal sesuatu produk melalui laman web http://www.ns.gov.my/jabatan/jheains/ atau http://www.halal.gov.my/v2/ yang mempunyai direktori tanda halal dan produk halal," katanya ketika dihubungi hari ini.

Beliau diminta mengulas mengenai laporan Utusan Malaysia hari ini mengenai tinjauan di beberapa buah pasar raya di sekitar daerah Jempol yang mendapati hampir 30 peratus barang yang dijual mempunyai logo halal yang mengelirukan.
Ia termasuk logo yang berwarna berbentuk bintang yang mempunyai bucu, bulat dan tiga segi.

Laporan itu menggesa pihak berkuasa bertindak bagi mengelakkan umat Islam daripada terpedaya dengan logo halal palsu sesuatu barangan.

Jurucakap itu berkata, sehingga kini, pihaknya belum menerima aduan daripada pengguna di negeri ini yang mempertikaikan logo halal sesuatu produk.

Beliau berkata, pihaknya atau beberapa pihak berkuasa lain akan mengambil tindakan yang sewajarnya berdasarkan peruntukan undang-undang sekiranya terdapat aduan daripada orang ramai mengenai logo halal yang disyaki palsu.


Sumber: Utusan Online

Friday, February 25, 2011

World Halal Forum to Unveil Halal 2.0


The World Halal Forum (WHF) is now a Not For Profit entity, coming into its own, working hand in hand with the International Halal Integrity Alliance (IHI) who is the global Halal authority. WHF is now an organisation by the members for its members and the agenda to be set by the members. This change been effected after extensive consultation with all Halal Stakeholders. WHF will be institutionalised as a NGO taking on the role of a change agent, shifting the dynamics of the global Halal industry as it stands.
The World Halal Forum, now in its 6th year, is the world’s most sought after premier Halal industry event and has a proven track record as a crucial platform that plays a major role in determining the direction of the global Halal industry.
“World Halal Forum has been one of the main flagship brands for KasehDia and we are proud to see how in the course of 5 years, the World Halal Forum has tackled issues, identified opportunities and become the beacon of knowledge and a catalytic force of change in the global Halal industry. It is timely then that we elevate this platform into one that is non-profit, a move that will allow the brand to propagate change on a different level altogether, working within the support system and the strong international network of IHI Alliance”, said Jumaatun Azmi, Founder and Managing Director of KasehDia Sdn Bhd.
In recent years, the WHF has focused primarily on issues related to certification and standards development, and this important work continues to be developed by the International Halal Integrity Alliance (IHI) in collaboration with the Islamic Chamber of Commerce and Industry under the Organisation of Islamic Conference.
“Taking ownership of World Halal Forum and steering it in its new direction of offering solutions and executing an action plan is definitely within our area of expertise and we hope to give this event a leg up with our international network and resources. It is indeed an honour to be handed the baton and with that the onus to start a new chapter in the direction of the Halal industry”, said Darhim Hashim, CEO of International Halal Integrity Alliance (IHI Alliance).
This year, the World Halal Forum is being held from 4 - 5 April, at KL Convention Centre, with the theme “Towards a Halal Economy: The Power of Values in Global Markets”.
In the words of the Malaysian Prime Minister, YAB Dato Seri Najib Tun Razak, “We need to think beyond industries and move into the larger realm of a Halal Economy…a value-based economy rooted in trust, integrity and fairness.”
The twin pillars of this Halal Economy are the Halal products sector and the Islamic Financial services sector. The convergence of these two Shariah-based industries forms a strong economic platform that is built on a shared set of values – values that will play an increasingly strategic role in shaping global markets in the coming decade.
“This is a first step in what we term as Halal 2.0 where one of the biggest shifts that we are going to see over the coming decade will be the interaction between the Halal sector and Islamic finance. This is inevitable – they are the two great Shariah-compliant business sectors, and yet there is currently little or no interaction between them. The merging of these two sectors will give rise to areas of new growth and wealth creation”, said Abdalhamid Evans, Director of World Halal Forum.
“In addition, we will be focusing on consumer needs and business opportunities, and looking at the way new ‘value-driven’ markets are emerging all over the world that have a strong synergy with the Islamic values in the Halal sector”, he added.
Under the theme “Towards a Halal Economy: The Power of Values in Global Markets” the WHF 2011 will be highlighting thought-leaders from around the world in various sectors of the broader Halal market arena. Sessions for WHF 2011 will focus on:
·         The inevitable convergence of the Halal and Islamic Finance sectors, and the impact this will have on both sides over the coming decade.
·         Case studies examining how to position products that reflect Halal values in the mainstream marketplace.
·         Dealing with diversity: regional Halal-related trends and issues in a global marketplace.
·         Halal values in print, on TV and online. The role of conventional, digital and social media in shaping consumer perceptions as well as providing access to 1.7 billion potential customers.
·         How the rise of Halal-friendly travel is revolutionising the hospitality, tourism and MICE industries.
·         Progress reports and new directions for the World Halal Forum’s global network, including updates on WHF London and IHI Alliance projects.
 Over 900 delegates made up of business leaders, industry players, thought leaders, scholars and government officials are expected to attend the World Halal Forum which is part of the week-long ‘Halal Malaysia Week’ initiative which is a private-public sector collaboration between the World Halal Forum Secretariat (World Halal Forum, 4 ­ 5 April 2011), MATRADE (International Halal Showcase or MIHAS, 6 -­ 9 April) and HDC (World Halal Research Summit, 6-7 April 2011).
World Halal Forum Secretariat - www.halaljournal.com

Tuesday, February 22, 2011

HDC: Overview


Halal Industry Development Corporation

Halal is not merely a way of life - it is a global industry. With a stake in commercial sectors worldwide, Halal Development has become a significant contributor to all facets of economic growth. 

Established on 18 September 2006, Halal Industry Development Corporation coordinates the overall development of the Halal industry in Malaysia. Focusing on development of Halal standards, audit and certification, plus capacity building for Halal products and services, HDC promotes participation and facilitates growth of Malaysian companies in the global Halal market. 

Intent on building a global Halal community, HDC brings the Malaysian Halal industry in unison toward a common goal. By nurturing growth and participation of local businesses into the global Halal market, HDC sets the bar for Halal best practices in Malaysia to enrich the development of Halal standards globally. 

Through unsurpassed knowledge and experience, HDC is the gateway towards a better understanding of Halal for all.

 Vision:     Position Malaysia as the global support centre for all Halal standard products and services                                               
  
 Mission:    Create value for businesses in the Global Halal Industry to benefit Malaysia's economy
 
Roles and Responsibilities
HDC is Malaysia's response to the momentum now building up worldwide, for better quality products and services as consumers gain confidence in the Halal process. It will provide manufacturers, distributors, retailers, entrepreneurs, researchers and investors all the necessary assistance to penetrate the global Halal market through the adoption of the Malaysian experience and expertise in food and non-food sectors. 

The roles and responsibilities of HDC are thus:

  • To lead the development of Halal standards, audit and certification procedures in order to protect the integrity of Halal
  • To direct and coordinate the development of Malaysia's Halal industry amongst all stake holders - both public and private
  • To manage capacity building for Halal producers and related service providers
  • To support investment into Malaysia's Halal industry
  • To facilitate the growth and participation of Malaysian companies in the global Halal market
  • To develop, promote and market the Malaysian Halal brand
  • To promote the concept of Halal and related goods and services

Mengapa Halal Malaysia?

Kita mungkin tertanya-tanya mengapa logo halal yang dikeluarkan di negara ini digandingkan dengan perkataan Malaysia, iaitu Halal Malaysia. Pada perspektif syarak, perkataan halal sudah cukup sebagai penunjuk aras bahawa sesuatu barangan itu dibenarkan atau harus digunakan sama ada dari segi hukum, keselamatan dan mutu. Sudah memadai dengan satu perkataan halal yang boleh berdiri sendiri.

 

Inilah suatu keunikan di Malaysia. Sebelum penandaan halal menjadi faktor penting dalam dunia perniagaan hari ini, ia telah tertanam kukuh dalam kebudayaan masyarakat Melayu Islam yang amat sensitif terutamanya bagi sumber makanan dan produk barangan gunaan harian. Namun demikian penggunaan bahan dan barangan yang ringkas lebih-lebih lagi dalam produk makanan pada masa-masa yang lalu menyebabkan perlebelan ini tidak dipandang begitu penting berbanding pada hari ini.

Masyarakat Malaysia yang terbina di atas pelbagai bangsa, agama dan budaya merupakan aset penting dalam membentuk pensijilan halal Malaysia. Pada umumnya melihat penggunaan logo dan sistem pensijilan ini semata-mata untuk kelompok pengguna Melayu Muslim di negara ini bagi memudahkan mereka membuat pilihan barangan tanpa ragu-ragu di pasaran. Sebaliknya setelah diperkenalkan hampir sepuluh tahun, sambutan kehadirannya amat mengejutkan. Perkataan halal hari ini bukan lagi menjadi milik mutlak etnik Melayu Muslim.

Golongan peniaga yang rata-ratanya dipegang oleh etnik China mula sedar kepentingan halal dan menuntut supaya produk barangan mereka diberikan pengesahan halal sedangkan mereka majoritinya bukan penganut Islam. Perubahan ini telah memecah tembok sempadan perbezaan agama dan merentasi sempadan perbezaan budaya yang mana selama ini kita salah menganggap piawaian halal hanyalah untuk penganut Islam sahaja. Begitu juga pemilik industri Barat dan Eropah seperti Amerika Syarikat, Jerman, Belanda dan New Zealand mereka membuat palaburan besar di Negara ini. Di Asia, Negara Jepun dan Thailand juga tidak kurang pentingnya dalam hal ini. Mereka menjadikan logo halal sebagai marketing tool untuk memenangi hati pengguna.

Golongan pengeluar telah meletakkan nilai label halal pada barangan mereka lebih mahal dan bernilai berbading produk yang dikeluarkan. Kadang-kala tanpa label halal rasmi yang dikeluarkan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia atau Jabatan/Majlis Agama Islam mereka menganggap sukar memasarkan produk , malah dalam keadaan tertentu pengguna akan mempertikaikannya. Kini halal telah menjadi nilai komersial yang begitu penting dan tinggi mengatasi sempadan bangsa, agama dan antarabangsa.

Demi tujuan perniagaan, ada kalanya pihak pengeluar begitu melampau. Mereka seboleh mungkin cuba mengekplotasi para pengguna dan pembeli dengan memakai logo halal pada semua barangan tidak kira apa jenis produk yang dipasarkan. Hal ini menimbulkan kebimbangan menyebabkan lahir desakan supaya logo haram turut diperkenalkan. Dalam hal ini, Mantan Menteri di Jabatan Menteri, Datuk Abdul Hamid Zainal Abidin telah memberi jawapannya bahawa logo halal sudah memadai bagi umat Islam di negara ini membezakan sesuatu produk itu halal atau sebaliknya (Utusan Malaysia, 27 Sept. 2002).

Sebenarnya, di antara kepentingan peniaga dan jaminan kepada pengguna, JAKIM/JAIN mengawalnya berdasarkan tuntutan syarak. Oleh itu tidak semua permintaan pengusaha yang memohon penggunaan logo dan sijil halal dapat dipenuhi. Produk asli atau nature product yang tidak melalui proses produksi seperti rempah-ratus, air mutlak, buah-buahan dan ikan adalah tidak perlu kepada pensijilan halal. Ringkasnya kesemua bahan asli yang tidak melalui proses pengubahsuaian, penambahan dan pemeraman adalah bahan yang tidak tersenarai bagi permohonan halal. Selain itu ke semua obat-obatan atau keluaran farmaseutikal tidak termasuk dalam pensijilan halal ini kerana ia keperluan darurat kepada pesakit. Begitu juga sesuatu pengeluar jenama produk yang sudah dikenali tidak halal adalah tidak akan diproses permohonannya walaupun produk yang akan dikeluarkan tersebut masih tidak bertentangan dengan syarak. Tindakan ini untuk mengelakkan kekeliruan dan keraguan kepada masyarakat umum. Seterusnya makanan binatang khususnya yang tidak halal seperti kucing . Ini adalah kerana binatang tidak dikenakan sebarang taklif dosa-pahala seperti manusia. Sebagai jaminan keselamatan pengguna, logo halal tidak dibenarkan dicetak pada bahan gunaan yang berisiko seperti bahan cecair pencuci dan sijil halal hanya dikeluarkan kepada pemohon sahaja.

Secara ringkasnya antara beberapa katogeri produk yang tidak layak membuat permohonan halal ialah :
i. Bahan asli atau nature,
ii. Ubat-ubatan,
iii. Jenama produk yang terkenal tidak halal,
iv. Makanan binatang,
v. Pewarna rambut.

JAKIM sebagai badan penyelaras pensijilan halal Malaysia telah memperkenalkan logo halal baru yang standard di seluruh Malaysia. Logo standard ini menjawab terhadap segala persoalan dan kekeliruan yang seringkali timbul oleh orang ramai memandang setiap jabatan agama Islam negeri-negeri mengeluarkan logo halal masing-masing yang mempunyai identiti tersendiri. Logo baru ini hanya mengandungi perkataan halal dalam tulisan Arab-Jawi dan perkataan Malaysia dalam tulisan Rumi. Yang membezakan di antara logo-logo halal yang dikeluarkan hanya dapat dikenali berdasarkan kod nombor mengikut kod nombor kad pengenalan berdasarkan negeri-negeri yang digunapakai di Malaysia. Sebagai panduan kepada pengguna, logo baru yang keluarkan secara rasmi kepada premis pemohon ialah bewarna hitam pekat. Bagi memudahkan pihak pengeluar, mereka dibenarkan menggunakan warna-warna yang lain mengikut produk dihasilkan asalkan tidak sedikitpun merubah speksifikasi logo asal.

Dengan memperkenalkan logo baru ini pada 2003 lepas, maka secara langsung logo-logo lama yang masih beredar di pasaran seperti yang tercatat perkataan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia, Jabatan/Majlis Agama Islam Negeri-negeri dijangka akan dapat dihapuskan sehingga di penghujung tahun ini, 2004. Tujuan utama pengenalan logo ini ialah untuk penyelarasan, di samping itu strategi lain ialah untuk menghapuskan penggunaan logo halal palsu seperti BAHIES dan sebarang perlabelan halal yang tidak tidak disahkan oleh mana-mana pihak berautoriti Islam negara. Label halal yang banyak digunakan oleh pihak premis tanpa pengesahan rasmi JAKIM/JAIN tidak boleh dipertanggungjawabkan sungguhpun penggunaannya tiada sekatan dari perundangan. Kesemuanya ini dimulakan di Malaysia dan tidak negara Islam lain.

Pendekatan ini sangat berbeza jika dibandingkan dengan logo-logo yang dikeluarkan oleh badan-badan Islam seperti Indonesia, Amerika, Thailand dan Singapura. Indonesia hanya mengunakan perkataan Arab halal, Majlis Makanan dan Nutrasi Amerika (IFANCA) yang begitu dominan di A.S. menggunakan simbol ‘M’ yang merujuk kepada muslim dan Thailand menampilkan kalimah Syaikh al-Islam yang merujuk kepada badan Islam yang berautoriti di sana.

Di Malaysia, sungguhpun logo halal nampak begitu gah dan berpengaruh di kalangan pengguna dan pengusaha, tetapi pemakaiannya adalah tidak diwajibkan dari segi undang-undang. Kekuatannya ialah sebagai simbol jaminan kualiti berasaskan syarak yang menekankan aspek mutu produk, kesucian dan keselamatan. Ia merupakan suatu pilihan kepada pengeluar memohon untuk menggunakannya dan ia dikeluarkan secara pentadbiran oleh pihak JAKIM/JAIN. Sesetengah pihak menganggapnya sebagai tanggungjawab sosial. Namun demikian penggunaanya telah berubah secara mendadak menjadi keperluan pihak industri pengeluar produk makanan dan barangan gunaan untuk meyakinkan pengguna. Melalui elemen halal, pihak kerajaan telah berjaya membuka peluang persaiangan perniagaan antara pengeluar supaya barangan menjadi lebih berkualiti tinggi dan meyakinkan. Iklim perdagangan yang sihat ini telah berjaya dirintis di pasaran tempatan dan mula giat melebar di persada perdagangan antarabangsa.

Lokman Ab. Rahman,
Peg. Kajian Makanan & Barangan Gunaan Islam,
Jabatan Kemajuan Islam Malaysia.